arrow-left icon arrow-right icon behance icon cart icon chevron-left icon chevron-right icon comment icon cross-circle icon cross icon expand-less-solid icon expand-less icon expand-more-solid icon expand-more icon facebook icon flickr icon google-plus icon googleplus icon instagram icon kickstarter icon link icon mail icon menu icon minus icon myspace icon payment-amazon_payments icon payment-american_express icon ApplePay payment-cirrus icon payment-diners_club icon payment-discover icon payment-google icon payment-interac icon payment-jcb icon payment-maestro icon payment-master icon payment-paypal icon payment-shopifypay payment-stripe icon payment-visa icon pinterest-circle icon pinterest icon play-circle-fill icon play-circle-outline icon plus-circle icon plus icon rss icon search icon tumblr icon twitter icon vimeo icon vine icon youtube icon

Aslı & Can Altay

Mısır’da korsanlar tarafından yakılmış büyük bir ateş sonrası cam ortaya çıkıyor. Kum eriyor ve sabah kalktıklarında kumu kristalleşmiş halde buluyorlar. Ondan sonra da cam keşfediliyor. Sizin camı keşfetmeniz nasıl başladı?

Sabancı Üniversitesi Görsel Sanatlar Bölümü’nde okuduğu sırada Cam Ocağı Vakfı’yla tanışan cam sanatçısı Mert Üngör, Teksas’ta camla ilgili eğitim görmek adına davet edildi. Mert, Türkiye’ye döndükten sonra bizi Odunpazarı’na davet etti ve bu sayede camla tanışmış olduk. Yani Suna K, bir sanatçı olan Can Altay, bir tasarımcı olan Aslı Altay ve bir cam sanatçısı olan Mert Üngör iş birliği sonucunda doğan eşi olmayan bir marka. Eskişehir’e giderken ikimizin de aklında çok beğendiği Memphis ekolünün ana aktörlerinden Sottsass vardı. Eğer Sottsass Anadolu’ya gelmiş olsaydı bu onun üretimini nasıl etkilerdi fikri, bizi cam malzemesiyle tanışmaya itti. Mert Üngör ile cam atölyesinde geçirdiğimiz sürenin sonunda ortaya çıkan işler, bambaşka yerlere gitti ve yeni anlamlar kazandı. Hepsi kendi hikayesi olan karakterlere dönüştü. Varlıkları bizi o kadar heyecanlandırdı ki bu iş birliğine devam etmeye ve buna bir isim vererek Suna K adıyla insanlarla paylaşmaya karar verdik. Suna K, tahmin etmiş olabileceğiniz üzere hayali bir karakter. Adını hem sık sık ayak formlarında parçalara sızan ördek türü suna, hem de neredeyse tüm parçalarımızda yaşatmaya çalıştığımız sunak işlevinden alıyor. Eserlerimiz aynı kabileye ait olsalar bile, seri üretilmeyen, her biri farklı ve özgün bir şekilde üretilen nesneler. Yani tamamen el yapımı, tarihsel cam üfleme teknikleriyle yapılan parçalar. Bu bağlamda kalıp kullanmıyor; edisyonsuz ve eşi olmayan parçalar üretiyoruz.

Sürdürülebilir bir malzeme olan camın çevreyle olan ilişkisi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Cam geri dönüştürebilirlik üzerinden doğa dostu bir üne sahip olsa da üretim süreçlerinde kullanılan enerji, özellikle bizimki gibi zanaatkar fırınlarınlarında çok da masum bir malzeme değil. Sınırlı sayıda, özgün eserler üretmek ve üretimi zamana yayarak koleksiyonlar halinde ele almak, sürdürülebilirlik hassasiyetimizin üretim biçimimize yansıması. Yüz parçalık bir koleksiyon yapıp bir depoya koymak ya da çeşitli mağazalara dağıtmak yerine 12 ile 15 parçalık koleksiyonlar hazırlayıp bu parçaları da tek tek sahiplendirmeyi tercih ediyoruz.

Suna K Glass ne gibi teknikler kullanarak üretim yapıyor?

İşlev ile işlevsizlik arasında bir yerlerde gezinen, daha doğrusu ana işlevleri mekanda kapladıkları yer ve yaydıkları enerjiler olan bir takım nesneler üretmek gibi bir yaklaşımımız var. Her nesne bir karakter; kimi daha ördek ayağı gibi bariz referanslar barındırıyor, kimi üst üste istiflenen parçalar ile referansları daha muğlak karakterler haline getiriyor. Bu süreç önce kağıt üzerinde mürekkep ile başlıyor. Ana kriter, çizimin kendisi aslında. Aslı camı çizdikten sonra Mert ile birlikte bunun nasıl cama dönüşebileceğini, renkleri ve formları nasıl bir araya getirebileceğimizi konuşuyoruz. Başlangıç noktamız çizim olsa da üretimleri parçalar halinde yaptığımızdan, bu parçaların atölyede birbirleriyle nasıl çalıştığı denemelerini yapıyor, önceki tahayyülleri bir kenara bırakıp bizi en çok heyecanlandıran kombinasyonlarla çalışmaya devam ediyoruz.

Röportaj SEVAL AKBULAK Fotoğraflar EKİN ÖZBİÇER, FETHİ İZAN

Curated No.13'u satın almak için tıklayın. 

Read more

Talisa Bergsen

Domingos Tótora

Vincent Darré

Your Cart

Your cart is currently empty. Click here to continue shopping.